Jak "Mary w plecaku" trafiła do Gruzji
Sonia Pańta

Tak to już z nami jest, że jak tylko pojawi się perspektywa wolnych dni, od razu myślimy dokąd wyruszyć. Majówka na stałe wpisała się w nasz podróżniczy kalendarz. Trzeba tylko jak co roku wybrać, dokąd tym razem. Miejsc, w których chcielibyśmy się znaleźć jest tak wiele, że decyzja wcale nie jest łatwa. Często więc oddajemy ją w ręce... tanich biletów lotniczych. No i trafiła się okazja, której nie mogliśmy przepuścić — Kutaisi, Gruzja, prawie Azja. Kupujemy!

Lot był wyjątkowo wygodny — wyruszaliśmy bladym świtem, za to w Gruzji wylądowaliśmy już po 3 godzinach, jeszcze przed południem. Cały słoneczny i upalny dzień przed nami. Mając w sumie 5 dni do dyspozycji, przygotowaliśmy ambitny plan wyprawy i zdecydowaliśmy się wynająć samochód. Dzięki temu mieliśmy w krótkim czasie zobaczyć jak najwięcej. Jednak gruziński tryb życia i bycia, który w całej okazałości dotarł do nas już podczas próby wynajęcia samochodu, szybko zawrócił nas na właściwe tory. Zobaczymy tyle, ile zdążymy.

Z nowym podejściem, bez konieczności ciągłego zerkania na zegarek i szarpania się z planem podróży, ruszyliśmy w drogę. Z Kutaisi skierowaliśmy się na wschód. Cel na dziś to dotrzeć do skalnego miasta w Wardzii. Wynajęty czarny mercedes sunie dostojnie w stronę gór. Chłopaki pilotują, dziewczyny urządzają swoje królestwo na tylnym siedzeniu. Nie mamy pewności, jak nasz wehikuł sprawdzi sie na górskich drogach, ale na razie nie ma powodu do narzekań. Miejsca jest mnóstwo na zabawę, drzemkę i urządzenie dziecinnego pokoju. Marysia zabrała się do rozpakowywania swojego plecaczka i ustawiania zabawek. W domu, zapięta w fotelik, nie miałaby takich luksusów. Jednak w Gruzji mało kto stosuje dziecięce foteliki. Dobrze, że chociaż działają pasy bezpieczeństwa.

Zwalniamy, aż wreszcie zatrzymujemy samochód. Marysia wychyla głowę przez okno, udaje, że potrafi liczyć, a potem próbuje rozmawiać „beeee, be, beee...”. Tym razem trafiliśmy na stado owiec, wcześniej były krowy, świnie, dzikie psy. Droga przez Gruzję jest pełna niespodzianek. Niespodzianek i pięknych widoków. Gdzieś w oddali ośnieżone szczyty Kaukazu. Mijamy kolejne wsie i miasteczka. Ich widok jest kontrastem dla pięknych okoliczności przyrody. Bieda, porzucone domy. Sklepiki, a na półkach pustki. Co jakiś czas mijamy monumentalne opuszczone fabryki — niechciana pamiątka sowieckich czasów. Są też inne pamiątki — blokowiska. Wielkie kilkunastopiętrowe kolosy wyrastają w najbardziej niespodziewanych miejscach, gdzieś pośrodku lasu, pod skalistą górą, między wzgórzami. Gdyby nie pościel susząca się za oknami nie pomyślałabym, że ktoś tam może mieszkać. Wyglądają jak ponure, betonowe bunkry. Na szczęście przyroda robi większe wrażenie, niż to wszystko razem wzięte.

Dojechaliśmy do Wardzii. Na powitanie ukazała nam się olbrzymia góra, zerkająca tysiącami wykutych w skałach oczu na miasteczko w dolinie. To skalne miasto-klasztor. Ponad 10 kondygnacji komnat i świątyń. Ich zwiedzanie odkładamy na następny dzień. Tymczasem znaleźliśmy przyjemną noclegownię, odkorkowaliśmy butelkę gruzińskiego wina i leniwie czekaliśmy na kolację przygotowywaną przez naszą gospodynię.

O gruzińskiej gościnności krążą legendy. Wszystkie prawdziwe. Gdyby dobrze znać rosyjski, można by w towarzystwie Gruzinów spędzić wiele upojnych godzin. Lubią pojeść, popić i pogawędzić do białego rana. Wieczorami, przy lokalnych sklepikach, nad rzeką lub w ogródkach widywaliśmy grupy „gawędziarzy” siedzących przy butelkach pędzonego w domach wina. A gości przyjmują oni „czym chata bogata”. W Gruzji są hotele i hostele, jednak sypiając w nich, pozbawiamy się możliwości doświadczania owej legendarnej gruzińskiej gościnności.

Nasza kolacja drażni nosy zapachami. Zasiadamy do stołu i zaczyna się uczta. Pojawiają się talerze pełne serów, sałatki ze świeżych warzyw, kilka rodzajów chaczapuri — placków z różnym nadzieniem, grillowane ryby, bakłażany w orzechach. Kiedy już myślimy, że to koniec pojawia się kolejny talerz... Całe szczęście apetyt nam dopisuje, bo nie chcielibyśmy urazić tak hojnej gospodyni. Wreszcie nadchodzi chłodna gruzińska noc. Okrywamy Marysię grubymi kołdrami, sami zaś rozgrzewamy się kielichami lokalnego wina.

Następnego dnia czeka nas wspinaczka do skalnego miasta. Na jego obejście wystarczą dwie godziny. Nie jest to trudne, choć trzeba trochę mięśnie ponapinać. Zwłaszcza z dzieckiem. Do podnóża skał prowadzi łagodna droga, ale dalej czekają strome podejścia, wąskie ścieżki i kamienne schody. Jeśli dzieciak nie maszeruje, konieczne jest nosidełko, choć może ono przeszkadzać w czasie przechodzenia skalnymi korytarzami do kaplic w głąb góry. Są to wąskie i niskie korytarze, wymagające od dorosłego przyjęcia pochylonej pozycji. Marysia dziarsko maszeruje po Wardzii. W wielu miejscach konieczna jest nasza asekuracja, przenoszenie, przeskakiwanie lub schodzenie na pupie. Ale to sama przygoda. Przecież ma nic nudniejszego, niż chodzenie prostą, szeroką drogą bez przeszkód. Są też małe, ciemne i chłodne mnisie komnaty. Zgadujemy gdzie stało łóżko, gdzie palono ognisko i co robiono w tych dziwnych dziurach. Ale i tak największą frajdą jest rozbrzmiewające w środku echo.

Tego dnia czekało na nas jeszcze Tbilisi. Liczyliśmy, że w gruzińskiej stolicy zdążymy się nie tylko przespać. No i rzeczywiście, udało nam się jeszcze... objeść po same uszy. A bohaterem kolacji były tego wieczoru chinkali. Wyborne pierogi wypełnione zupą i przeróżnym nadzieniem.

Jak to bywa w stołecznych miastach, Tbilisi pełne jest kontrastów. Rozświetlone centrum, mnóstwo nowych inwestycji, kluby i drogie hotele. Pięknie odrestaurowana starówka zdaje się być z innego świata, kiedy zanurzymy się w to na prawdę stare miasto. Właśnie tu zamieszkaliśmy. Dziurawe uliczki, niskie domy, lokalne sklepiki i warsztaty. Ulica jest bazarem, placem zabaw i miejscem spotkań. Niestety czasu nam wystarcza tylko na wieczorny spacer. Dlatego opuszczamy Tbilisi niezaspokojeni. Ale cieszy nas wizja ośnieżonych szczytów, które są celem kolejnego etapu podróży.

Jedziemy do Stepancminda, miasteczka u podnóża jednego z najwyższych szczytów Kaukazu. Mowa o lodowym Kazbeku, liczącym ponad 5000 m n.p.m. Prowadzi tam gruzińska Droga Wojenna, którą przez całe wieki przetaczały się armie rzymskie, perskie czy mongolskie, potem rosyjskie czołgi w drodze do Czeczenii i Dagestanu. Obecnie jeżdżą tu głównie jeepy z Rosji i TIRy. Jadąc z Tbilisi warto zatrzymać się na chwilę w Mccheta, jednym z najstarszych miast Gruzji. Jest ono obiektem dumy Gruzinów i szybko zrozumieliśmy dlaczego. W miasto zainwestowano niesamowicie dużo pieniędzy. Mam wrażenie, że wszystko zostało tutaj postawione na nowo lub chociaż przemalowane. Spacerując po lśniącym bruku i równiutkich chodnikach, czujemy się raczej jak w podalpejskim kurorcie. Spotykamy tylko turystów i sprzedawców pamiątek. Doskwierał nam ten klimat, więc zajrzeliśmy do katedry Sweti Cchoweli i ruszyliśmy dalej. A dalej było generalnie po staremu — ruiny domów, zapomniane stacje benzynowe, górska droga i piękny Kaukaz.

Po około 2 godzinach docieramy do przełęczy krzyżowej. To najwyższy punkt Drogi Wojennej (ponad 2300 m n.p.m.) i jednocześnie odczuwalna zmiana warunków podróżowania. Tempo spada do 20 km/h, asfalt zamienia się w dziurawą żwirówkę, co chwila kąpiemy się w fontannach topniejącego śniegu. No właśnie, tak nam go brakowało! Jest śnieg :). Nasz mercedes sprawuje się doskonale, inwestycja w jeepa byłaby zbędna. Mimo warunków szybko docieramy do Stepancmindy. Nocleg i strawa właściwie same nas znajdują — rozpadająca się łada dogoniła naszego merca, a siedzący w niej uśmiechnięty Gruzin dobrze już wiedział, czego nam potrzeba. Zanim jednak przyszła pora na kolejne dowody gruzińskiej gościnności, czekała nas jeszcze Cminda Sameba.

Jeśli chodzi o sposób dotarcia klasztoru, wybraliśmy opcję „dla leniwych”. Oczywiście całą winę zrzucamy na Marysię :). Jednak gdyby mieć do dyspozycji cały dzień, nawet z Marysią wdrapalibyśmy się na szczyt o własnych siłach. Myślę, że zajęłoby to około 3 godzin. W nosidełku, trochę na nogach, z przerwami na rzucanie kamieni i zbieranie patyków. Droga kamienista i czasami stroma, ale nie wymagająca specjalnych przygotowań. Wystarczą pełne buty, woda i silna wola. Nasz sposób był niewątpliwie szybszy, mniej męczący, ale nie pozbawiony atrakcji. Starą ładą dotarliśmy na szczyt w 15 minut, podskakując we wszystkie strony i wyprzedzając SUVy. Widząc, że cel blisko, wyskoczyliśmy z samochodu, by ostatnie podejście zdobyć na własnych nogach. No i znowu... ależ tu pięknie.

Wieczorem zasłużona uczta. Tym razem mogliśmy sami ułożyć menu i nie oszczędzaliśmy się. Niespodzianką była pyszna zupa kolendrowa. Zajadała się nawet Marysia, która nie lubi niczego zielonego w swoim talerzu. Nasza gospodyni patrzyła na to z uśmiechem na twarzy. Chętnie sama nakarmiłaby Marysię. Bo Gruzini kochają dzieci. Marysia bez problemu się z nimi dogadywała. Chętnie dawała się porwać naszym gospodarzom i znikała na długie chwile: w kuchni, gdzie pomagała robić kolację, na podwórku, gdzie poznawała domowe zwierzaki, w pokojach dorosłych już dzieci, gdzie dostawała stare zabawki.

Po upojnej nocy i obfitym śniadaniu żegnamy się z ośnieżonym Kazbekiem, naszymi gospodarzami i górskimi przełęczami. Musimy dotrzeć do ostatniego już celu podróży — Kutaisi, skąd następnego dnia odlatuje nasz powrotny samolot. Po drodze odwiedzamy jeszcze Park Satapila, by Marysia mogła zobaczyć odnalezione tam ślady dinozaurów. Wieczorem zwiedzamy miasto i szukamy miejsca na pożegnalną gruzińską kolację.

Gruzji warto poświęcić więcej czasu. Tym razem nie było nam to dane, ale zasmakowaliśmy i wiemy, że postaramy się tu wrócić. Jest doskonałym miejscem na wakacje z dzieciakami. Jest przestrzeń i różnorodność, którą dzieci kochają. Jest bezpiecznie i czysto, o czym myśli każdy rodzic. Można liczyć na wsparcie i gościnność mieszkańców, gdy ich potrzebujemy. Tak więc Gruzji mówimy, do zobaczenia!